کتابی که امام رضا(ع) به سازگار هدیه داد/ سه خیابان پر آفت در مداحی
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۸۴۶۶۵
به گزارش ایکنا؛ حاج غلامرضا سازگار را به عنوان یکی از مفاخر عرصه مداحی و ستایشگری میشناسیم. فردی که علاوه بر مدح اهل بیت (ع) اشعارش زینتبخش مجالس روضه و هیئتهای مذهبی است؛ وقتی با او همکلام میشویم هر سخنی که بر لب میآورد بوی ایمان، اخلاص و ادب میداد و گویا بند بند روح و جانش به خاندان اهل بیت (ع) گره خورده است.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*خیلیها علاقه دارند که بدانند شما مداحی و شاعری اهل بیت(ع) را از کجا شروع کردید و چگونه به این عرصه وارد شدید و بفرمایید یک مداح چگونه میتواند در این عرصه بزرگ شود.
در دوران نوجوانی که پدرم مرا مدام با خود به مسجد میبرد، با یک برخورد به مداحی علاقهمند شدم. در یکی از شبهایی که با او به مسجد رفته بودیم، پسری هم سن و سال خودم شروع به خواندن کرد که خواندن او همان و دل من را با خود بردن همان؛ آنجا بود که من هم از خدا و امام حسین (ع) خواستم که مرا در این راه قرار دهد و دستم را بگیرد. آنجا متوسل شدم و در دلم خطاب به امام حسین (ع) گفتم آقاجان آیا امکان دارد من هم مداحی کنم و حضرت هم عنایت کردند و از آنجا بود که وارد مداحی شدم و افتخار یاحسین (ع) گفتم با این حنجره نصیبم شد.
البته در جریان مداح شدن شبی خواب امام رضا (ع) را دیدم که در خواب به من کتابی دادند و بعد از آن بود که مداحی و شاعری را یاد گرفتم؛ من هر چه که امروز از مداحی و شاعری دارم به خاطر همان هدیه امام رضا (ع) در خواب است؛ به طوری که وقتی شعر میگفتم، هیچکدام از صنعتهای شعری را آشنا نبودم و نه عروض، قافیه وزن شعر را نمیدانستم، اما با عنایتی که امام رضا (ع) و اهل بیت به من داشتند زمانی که این شعرها را مینوشتم تمام این موارد در آنها رعایت شده بود و این چیزی نبود مگر عنایت اهل بیت (ع). مداح باید چهره، ظاهر و باطنش طوری باشد که مردم را یاد امام حسین (ع) بیاندازد. چرا که لباس یک مداح و چهره آن ولو کت شلواری هم باشد باید به گونهای باشد که مردم اگر زمانی آن را دیدند یاد امام حسین (ع) بیفتند.
*در زمانی که شما مداحی و شاعری میکردید شیوهها مختلفی از مداحی و ستایشگری وجود داشت که تفاوتهای بسیاری با مداحی امروزی دارد، به نظر شما مداحی گذشته بهتر بود یا امروز و چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ هر دههای با خودش یک نوآوری دارد، اما باید بدانیم که نوآوری با مندرآوردی متفاوت است. نوحههای قدیم خیلی احتیاج به روضه نداشت و آنقدر این نوحهها جانسوز بود که هر زمان مردم آنها را گوش میدادند اشک میریختند و گریه میکردند، و گاهی هم شور میخواندند آن شور به دل مردم میآمد، اما متاسفانه در این زمان ما با تهاجم فرهنگی و تهاجم ادبیات روبهرو هستیم به نحوی که شعر ضعیف در مداحی و ستایشگری گسترش پیدا کرده است.
*چه چیزی باعث میشود که برخی مداح جوان به هر قیمتی این اشعار عجیب و غریب و سبکهای جدیدی که در شأن اهل بیت (ع) نیست را بخوانند.
این موارد باعث میشود که سوز و عرفان از مداحی و از شعرهای خوب و پسندیده ازبین برود و به جای آن مواردی بیاید که آنها را امروز میبینیم؛ من به آقایان مداحی که این سبکها و شیوهها را دنبال میکنند خدا را قسم میدهم که عزاداری سنتی را حفظ کنید، همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند: عزاداری سنتی باید حفظ شود.
ما باید ببینیم که توصیه اهل بیت (ع) در عزاداریهای چه بوده و قدیمیها و پیرغلامان در این عرصه چه توصیههایی دارند و چه کار میکردند و چه سنتی داشتهاند که اشعار و نوایشان ماندنی شد و ما امروز آن را پیش بگیریم. جوانان ما باید این توصیهها را پیش بگیرند با این تفاوت که شعر خوب و جدید و با تن صدای قویتر به آن اضافه کنند؛ البته این موارد بسیار کم است، اما همین کم هم آثار و ضربههایی به عرصه مداحی و ستایشگری وارد میکند.
من به نوبه خودم دست این افراد را میبوسم و روی پاهایشان میافتم تا سبکهای مداحی خودشان را عوض کنند. به برخی از افراد میگویم که اینگونه نخوانید، در جواب میگویند که مردم اینگونه میخواهند و دوست دارند؛ عدهای هم با این نحوه خواندن مشهور شدند و خودشان را بالا کشیدند، اما به آنها میگویم که آقای مداح، مشهور شدن در نزد امام حسین (ع) بالاتر است یا مشهور شدن در مردم؟ آیا رضای امام حسین (ع) شهرت است یا رضایت مردم؟
مرحوم علامه نقل میکند زمانی در یک منزل برای روضه وارد شدم و دیدم حاج مرشد سرپا و عصا به دست ایستاده و روضه میخواند، درحالی که هیچکس در خانه نیست؛ به حاج مرشد عرض کردم که هیچکس در خانه نیست چرا سرپا ایستادهاید؟ بنشینید و روضهخوانی کنید؛ اما ایشان گفتند که شاید من تنها باشم، اما پنج تن آل عبا و اهل بیت (ع) در این مجلس حضور دارند. حال شما ببینید زمانی که یک مرد با وجود اینکه روضههای آن خالی از فرد بود، اما آنقدر احترام میگذاشتند و ایمان داشت که پنج تن آل عبا در روضهاش حضور دارد که با عشق ادامه میدادند، اما امروز ببینید که به چه شکل است؛ به همین خاطر از مداحان جوان میخواهم که کاری بکنید امام حسین (ع) دلش از شما راضی باشد.
آفت از سه خیابان در مداحی وارد میشود، اولین خیابان بیسوادی، دومین خیابان بیاستادی و آخرین خیابان بیتقوایی است. به قول یکی از بزرگان و پیرغلامان، مداحی و روضهخوانی برای دو نفر بسیار راحت است؛ یکی کسی که همه چیز بلد است و دیگری کسی که هیچ چیز بلد نیست، آن کسی که هیچ چیزی بلد نیست هرچه که از عقلش در میآید بیرون میدهد، اما آن کسی که با مطالعه و باسواد و ملاحظه مداحی میکند، کار برایش سخت است، اما صحیح در میآید. بیتقوایی هم باعث میشود که مطالبی که مداح باید بداند رعایت نشود، دروغ به پیغمبر (ص) بسته شود و روضههای دروغ و اشتباه خوانده شود پس ما باید بدانیم که تمام مداحیهایی که میکنیم پرونده میشود و در قیامت باید برای آنها پاسخگو باشیم. مرحوم علامه نوری در یکی از کتابهای خود نقل میکنند که یکی از مداحان به محضر یکی از علما وارد شد و نقل کرد که خواب دیدم گوشت بدن امام حسین (ع)، را با مقراض میچینم، عالم به مداح گفت که آیا برای امام حسین روضه میخوانی؟ در جواب پاسخ داد که آری؛ عالم در جواب به او گفت که از این پس روضههای دروغ برای امام حسین نخوان و برو و مسیر صحیح مداحی و ستایشگری را پیش بگیر. به آقایان مداح میگویم که ما مداحان خیلی به لبه پرتگاه نزدیک هستیم و اگر امام حسین (ع) با عنایات خودشان تا به حال ما را نگرفته بودند، به عمق پرتگاه سقوط کرده بودیم؛ ممکن است در برخی از مواقع مردم ندانند که ما چه میخوانیم، اما امام حسین (ع) آگاه هستند.
*شما مداحی را به عنوان شغل نگاه میکنید و یا اینکه آن را هنر میدانید؟
مداحی قبل از هر کار و هنری عشق است؛ مداحی کار عشق است و به قول رهبر انقلاب مداحی هنر است. خاطرم هست که مرحوم حاج حسین بهاری در بازار زمانی که مداحی میکردند یکی از تیمساران زمان شاه فریاد زد که حق نداری در این مکان مداحی کنی، او هم با تیزبینی و هنری که داشت پاسخ داد که چشم، نمیخوانم؛ ای مردم هر سال من این مکان میخواندم و امسال تیمسار میگویند که اینجا نخوان و من هم میگویم چشم، اما از تیمسار اجازه میخواهم یک چیز کوتاه بگویم و مرخص شوم؛ بعد گفت: «یک واجب داریم و یک مستحب، امام حسین این مستحب را عمل کرد. مستحب است اگر مسافر به سفر میرود برای آن اذان بگویند، ولی وقتی زینب دید که از گودال صدا میآید، الله و اکبر... و ادامه داد»؛ تمام بازار را به لرزه در آورد و روضه خود را خواند و رفت.
همچنین مرحوم حاج مرزوق مداحی بود که در زمان او نانفروشی را عجیر کرده بودند تا اگر او خواست روضه بخواند شروع به فریادزدن کند و بگوید نان دارم، تا مردم متوجه روضه حاج مرزوق نشود و روضه خراب شود؛ حاج مرزوق در دروازه کوفه قم روضه میخواند، زمانی که میخواست روضه بخواند تا گفت: سر بریده امام حسین (ع)، نان فروش شروع به جار زدن کرد و فریاد برآورد که نان دارم، نان، بیایید مردم نان بخرید؛ اما اینجا هنر حاج مرزوق و تبحر او خیلی زیباست، که هنگامی که نان فروش جار میزد به او گفت که چه زمان خوبی آمدی و نان آوردی، نانها را بردار و به دروازه کوفه ببر و این نانها را نذر امام حسین کن، که در این هنگام مردم اشک ریختن و گریه سر دادند.
اگر رهبر ما اعلام میکنند که روضه هنر است، به معنی این است که در زمان بزنگاه بتوانیم وضع روضه را عوض کنیم. هرچند که این هنر بسیار کم شده است، اما با شاگردی و از اساتید میتوانیم این هنر را دوباره نشان دهیم و یاد بگیریم. همه جوانهایی که در عرصه مداحی وارد شدهاند استعداد، توانایی و صدای خوبی دارند، اما پیران ما دانایی دارند، اما جوانان ما که توانایی دارند میتوانند دانایی را هم به دست بیاورند، اما در صورتی که شاگردی کنند، استاد ببینند و اصول مداحی را بیاموزند.
*یکی از اتفاقاتی که امروز در عرصه مداحی رخ میدهد بحث پاکتهای مداحی و مبالغ آنچنانی و نجومی است که دریافت میکنند، چه پاسخی به افرادی که این پاکتها را میگیرند دارید و آیا دریافت این پاکتها را درست میدانید؟
بعد از انقلاب بازار شایعات داغ شد و باید بدانیم که هیچکس نمیآید برای یک مداح مبالغ نجومی مثلا ۵۰۰ میلیونی و ۶۰۰ میلیون تومانی بدهد. البته ما مداحی داریم که ۲۰ هزار جوان را از پارکها و مشغول شدن با گوشیهای تلفن همراه و بیکاریها به هیئت میکشاند و در هیئت امام حسین (ع) آنها را با احادیث اهل بیت، جوانمردیها و سبک زندگی آنان آشنا میکند؛ هرچند که در مداحیاش برخی سبکها را میخواند و یا اشکالاتی دارد که ما میتوانیم آنها را جبران و اصلاح کنیم، لذا اگر یک میلیارد تومان هم به او بدهیم ارزشمند است چراکه این کاری بزرگ او بسیار ارزشمند است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم. پیغمبر اسلام (ص) فرمودند: «اگر کسی یک نفر را هدایت کند با من برابر و برادر است» و لذا این کار ارزشمندی است.
هر مداحی ارزش و شان خود را دارد که متناسب با آن به هیئت میرود. اگر هم پاکت میگیرد متناسب با هیئت و شان خودش میگیرد؛ و نمیتوان یک مداح کوچک را به یک هیئت بزرگ برد؛ اما بد نیست این خاطره را هم بدانیم که مرحوم شیخ عباس قمی از مداحان قدیمی بودند که نقل میکند، شبی در خواب پیغمبر اکرم (ص) را دیدم، ایشان به من فرمودند، شیخ عباس اگر میخواهی مداح ما باشی این چند مورد را رعایت کن؛ اول اینکه اگر چیزی در مداحی به تو دادند مخالفت نکن و ما خودمون تو را مدیریت و تامین میکنیم، دوم اینکه هرجا دعوتت کردند و در آنجا نشانی از خدا دیدی برو و سوم به هرکسی که قول دادی عمل کن و بدقولی نکن؛ این سه توصیه را پیغمبر اکرم (ص) به این مداح کردند و قطعاً این توصیهها برای همه مداحان لازمالاجرا است و همه ما باید آن را انجام دهیم.
گفتوگو از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه مداحی مداحان مداح اهل بیت پیرغلامان غلامرضا سازگار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۴۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ببینید | حمله هولناک یک مرد شمشیر سامورایی به مردم در خیابان
261 215
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901457