جوانان امروز با معنویت و فرهنگ رضوی آشنا نیستند
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۱۸۴۴
ایسنا/خراسان رضوی هوشنگ جاوید گفت: در حال حاضر جوانان ما با معنویت و فرهنگ رضوی به خوبی آشنا نیستند و ما این مسائل را به آنها آموزش ندادهایم.
این پژوهشگر موسیقی آئینی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه امروز بسیاری از آداب و رسوم زیارت رعایت نمیشود، اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه فرهنگی در کشور کاستیهای زیاد وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: وقتی بخواهیم وارد خانه کسی بشویم، ابتدا زنگ میزنیم؛ خود را معرفی میکنیم و وقتی بخواهیم وارد خانه بشویم، باید آدابی را رعایت کنیم. برای مثال کفشهایمان را در بیاوریم و... . اما ما سرهایمان را پایین میاندازیم و بدون رعایت هیچ آدابی وارد حرم میشویم و حاجت میخواهیم؛ هرچند که ائمه(ع) بزرگ هستند و دلخور نمیشوند اما به هر حال باید این موارد را رعایت کنیم. اگر توانستیم به نسل جوان آموزش دهیم که هر چیزی طبق مقررات و نظم و آداب خودش است، بسیار در این زمینه موفق بودهایم. ما هرچه توانستیم فقط صحبت کردهایم اما عمل نکردهایم.
جاوید در رابطه با بازتولید هویت در بستری نو و تازه خاطرنشان کرد: در نسل گذشته انگیزههای توسل سینه به سینه به افراد منتقل میشد اما از قرن حاضر این انگیزها و آموزش آن ضعیف شده است که یکی از دلایل آن آمدن دانشهای جدید و پیشرفته جهانی است. وجود دانشگاهها انگیزههای توسلی را قطع کرد. یک بار با آقای رحیمپور ازغدی در جلسهای صحبت میکردم و به او گفتم که بنیانگذار دانشگاه انسانی لائیک است چون طوری درسها را چیده که دانشجو فقط با علم میرود جلو و چیزی از معنویت به دست نمیآورد. دانشگاهها در کنار علم، معنویت را دنبال نمیکند؛ در حالی که دانشهای اسلامی همه با معنویت همراه بود.
این پژوهشگر موسیقی آئینی خاطرنشان کرد: ابنسینا اصلا موسیقیدان نیست و حتی دستش به ساز نخورده است اما در رابطه با موسیقی تعاریف مثبت بسیاری دارد و این موضوع به این دلیل است که از راه علمی و شناخت معنویت به یک شناخت رسید. او میگوید موسیقی مانند خورشید است؛ ذاتش را شناختهایم اما تاثیرش را خیر. خورشید هر روز نور میدهد اما ما نمیدانیم که چه تاثیراتی روی اشیای مختلف دارد؛ آب را بخار میکند؛ سنگ را میترکاند؛ دانه نهفته در خاک از تاثیر آن رشد میکند و... . موسیقی هم همینطور است و روی افراد مختلف تاثیرات متفاوتی دارد.
وی تصریح کرد: ما به جوانان آموزش ندادهایم که با طبیعت ارتباط خوبی داشته باشند و نتیجهاش هم این شده که باغها را تخریب میکنند و به جایش برج میسازند؛ برای اینکه پول و درآمد موضوع مطرحی برای آنها شده است. در برجهای امرزی باورها و نگاههای ایرانی و معنوی دیده نمیشود. در معماری ایران در قدیم، نگارههای بالای در پیش آمده بود و سر در برخی از مکانها حتی نقش حضرت عباس(ع) را میزدند و شمایلهای بسیار زیبایی داشت اما این موضوع در دوره اول پهلوی رضا شاه نابود میشود. در سقاخانهای در تهران ۳۰۰ شمایل وجود داشت اما آن را بیرون میریزند که خیابان درست کنند و همان شمایلها اکنون در موزههای واتیکان است. آنها روی چیزی کار میکنند که ما روی آن کار نکردهایم.
جاوید در رابطه با چگونگی بهرهبرداری از فرهنگ دینی را برای توسعه علمی عنوان کرد: جوانان ما امروز میپرسند چگونه علی بن موسی الرضا(ع) به تمام زبانها اشراف داشته است. ما در رابطه با عیون اخبار رضا و جمله به جمله ایشان بررسی نکردهایم که متوجه شویم با جامعه امروز چه تناسب هایی دارد. اباصلت میگوید خداوند حجتی را بر زمین نمیفرستد تا زبانی را نداند. اگر زبان را ندانیم، فرهنگ را نیز نمیدانیم. امام رضا(ع) بسیار عالم بود اما متاسفانه در دانشگاههای ما موضوعات علمی مربوط به امام رضا(ع) و دانش علمی ایشان باز نشده است.
وی افزود: ما فقط روضه خواندهایم و روضه خواندن صرف فایدهای ندارد. البته من روضه را رد نمیکنم و آن هم تاثیرات خود را داشته است. روضه زمانی ایجاد شد که در نقشبندی افغانستان ذکرهای با حرکت را ممنوع کردند. ملاحسن کاشفی در آن زمان با زیرکی برای آنکه ذکر وجود داشته باشد، روضه را به وجود آورد. اتفاقا روضه تاثیرگذاری بسیار قوی دارد. شاه اسماعیل وقتی به پادشاهی میرسد، متوجه میشود که سربازان او مسائل اسلامی را نمیفهمند و سفارش میدهد که فضولی اصفهانی از روی روضهالشهدا و حدیقهالسعدا را به ترکی بنویسد تا سربازان ترک زبان داستانها و وقایع را بخوانند تا بهتر بتواند مسائل را درک کنند.
این پژوهشگر موسیقی آئینی ادامه داد: دستورالعملی با عنوان کبریت احمر نوشته شده است که در آن آداب مستمع، منبر و سخنران نوشته شده است و در آن میگوید که حتی در رابطه با کوتاهگویی، موجزگویی، عالمانهگویی و تفسیرگویی تاثیر دارد. گفته میشود حتی واژههای آن را باید علمی مطرح کنیم اما ما حتی به این اسناد آموزشی نگاه و توجهی نکردهایم.
تاثیرات حضور امام رضا(ع) در ایران
جاوید در رابطه با تاثیرات حضور امام رضا(ع) در ایران بیان کرد: حضور حضرت رضا(ع) در ایران و استان خراسان تاثیرات فرهنگی بهسزایی در باورهای مردم ایجاد کرده است. برای مثال در تاریخ آمده است در زمان ورود امام رضا(ع) به خراسان همه مردم منتظر بودند که بدانند به زودی چه اتفاقاتی خواهد افتاد زیرا مردم از سوی حکمرانان اموی و عباسی به شدت صدمه دیده بودند و ظلم زیادی بر آنها وارد شده بود. از طرفی بلایای طبیعی هم مانند زلزلههای سنگین و طوفان در آن زمان خراسان و سیستان و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده بود. در آن موقعیت مایوسکننده همگان منتظر بودند چیزی را بشنوند که آنها را به زندگی امیدوار کند. در آن زمان مردم حدیث سلسلهالذهب را شنیده و با شنیدن این سخن بزرگ سیاسی و معنوی تکلیف خودشان را دانستند.
وی افزود: همچنین با حضور امام رضا(ع) و اجرای آئینی مانند نماز باران که تا آن زمان چنین آئینی در ایران انجام نشده بود، همدلی میان مردم ایجاد شده و از طرفی با ورود امام رضا(ع) و برگزاری نماز باران و اجرای این آئین در خراسان بخش عمدهای از زرتشتان ساکن در خراسان در همان زمان مسلمان و شیعه و طرفدار علی بن موسی الرضا(ع) میشوند اما متاسفانه این مسائل و این تاثیر تاریخی در فرهنگ به خوبی برای نسل جوان بیان نشده است.
این پژوهشگر موسیقی آئینی اظهار کرد: همچنین در زمان شهادت امام رضا(ع) زنان مسلمان نوغان که تا آن روز حق نداشتند در مرثیهها حضور داشته باشند و در پشت تابوت حرکت کنند، حاضر میشوند مهریه خود را بخشیده تا در مراسم سوگواری علی بن موسی الرضا(ع) شرکت نمایند. در اینجا نیز تغییر فرهنگی و تاثیر بر فرهنگ دیده میشود. حضور علی بن موسی الرضا(ع) تغییرات فرهنگی زیادی با خود به همراه داشته است. اگر ما این جزئیات را برای جوانان به صورت علمی، مستند و مستدل با تحلیل درست ارائه دهیم، در نوع نگرش آنها نسبت به مذهب بسیار موثر خواهد بود.
جاوید خاطرنشان کرد: مشهد به عنوان شهر مذهبی زیر ساختهای مناسبی را برای حضور زائران از گذشته تا به امروز فراهم کرده است. با توجه به این که در آن زمان توس و نوغان و سناباد مطرح بود و شهری به نام مشهد وجود نداشت، وجود امام رضا(ع) و مساله شهادت ایشان باعث شد که جایی به نام مشهد ارزشمند شده و شهری به نام مشهد از قرن ۶ هجری ایجاد شود که این اتفاق خیلی مهم است.
وی اضافه کرد: تا قرن ۶ در تاریخ نوشته شده که در این شهر بقعه حضرت رضا(ع) وجود دارد اما پس از آن نام مشهد به وجود میآید تا اینکه بابر ابن سنقر که به دلیل مصرف بیش اندازه مشروبات الکلی و گوشت به بیماری نقرس دچار شده بود و هیچ دکتری نمیتوانست بیماریاش را درمان کند، به او میگویند که تنها کسی که میتواند او را درمان کند، حضرت رضا(ع) است. در آخرین مرحله همه بیماران پس از قطع امید به او روی میآورند و او هم باید به سوی ایشان برود. او ۴۰ روز روزه میگیرد و به امام رضا(ع) متوسل میشود. عادتهای بد خود را کنار میگذارد و سلامتی خود را به دست میآورد. پس از اینکه سلامتیاش را به دست میآورد، میگوید که امام رضا(ع) حاکم و پادشاه این شهر است. در کتاب مطلبالشمس این موضوع کاملا با سند ذکر شده است.
این پژوهشگر موسیقی آئینی ادامه داد: پس از این موضوع و به دست آمدن سلامتی بابر ابن سنقر، وی دستور میدهد برای امام رضا(ع) بقعه و بارگاه زیبایی ساخته شود و نقارهخانه را از وسط شهر به آنجا منتقل میکنند و پس از آن مشهد ارتقا پیدا میکند.
جاوید عنوان کرد: به این مساله به زیبایی در تاریخ و در سفرنامه خارجیها اشاره شده است که مردم مشهد بسیار خوب از زائرین پذیرایی و میهمانداری میکردهاند. برای مثال در سفرنامه ابن البشار محدثی آمده است که در نیشابور و مشهد فندقهای بسیار خوبی وجود داشته است که منظورش از فندق همان میهمانسراهایی است که امروز وجود دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مشهد حرم امام رضا ع تاریخ ایرانی اسلامی علی بن موسی الرضا ع امام رضا ع آن زمان نکرده ایم نام مشهد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۱۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارگران عامل حرکت چرخهای توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل حرکت چرخهای توسعه و پیشرفت جامعه دانست. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز،حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، ضمن تبریک روز کارگر به این قشر پرتلاش جامعه، به جایگاه کار و تلاش در فرهنگ اسلامی اشاره و با بیان اینکه کار و کوشش عین عبادت است، اظهار داشت: بر اساس نگاه اسلام فردی که برای تأمین معاش خانواده خود کار و تلاش کند، اجر و پاداشی همانند مجاهد فی سبیلالله دارد.
وی افزود: خدمت به کارگران به عنوان قشر فداکار و مؤثر جامعه یه توفیق است، کارگران در هر جامعهای مایه پویایی، زنده بودن، پیشرفت و تحول آن جامعه هستند که با عزم و اراده خود چرخهای توسعه و پیشرفت را به حرکت در میآورند.
تولیت آستان قدس رضوی پیشرفت جوامعی که بخش کارگری زنده، پویا و پرانگیزه دارند را محسوس دانست و خاطرنشان کرد: دولت غیر از وظیفه ارائه خدمات اجتماعی و رفاهی به جامعه کارگری، باید برای ارتقای فرهنگ کار و تلاش در جامعه ارزشگذاری کند و این معنا که کارگری و کارکردن یک ارزش است را در جامعه القا کند.
وی افزود: کارگران در کنار کاری که میکنند باید یک نگاه ارزشی و قدسی به نفس کارگری و کارکردن داشته باشند، خداوند انسانهای تندرست بیکار را دوست ندارد، امیرالمؤمنین علی(ع) در تمام طول 25 سال خانهنشینی و غصب خلافت دائما در حال کار کردن بود.
مروی با ابراز خرسندی نسبت به کاهش نرخ بیکاری در کشور، بیان کرد: تشویق برای ارتقای فرهنگ کار و تلاش در جامعه باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد؛ کار و تلاش آثار و برکات بسیاری دارد و موجب اعتلای حیات اقتصادی و اجتماعی فرد، خانواده و جامعه است.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله وزارتخانههای مهمی بوده که وظایف متنوع و گستردهای دارد و با جمعیت قابل توجهی از شاغلین و بیکارهای کشور در ارتباط است، از اینرو این وزارتخانه میتواند با امکاناتی که در اختیار دارد نسبت به ارتقای فرهنگ کار و تلاش در جامعه اثرگذار باشد.
در ابتدای این دیدار سید صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ضمن قدردانی از برنامهریزی مناسب بنیاد کرامت رضوی در برپایی جشن بزرگ خانوادگی کارگران در جهت تکریم این قشر زحمتکش و بهرهمندی آنان از فیوضات معنوی حضرت رضا علیه السلام؛ گزارشی از اقدامات وزارتخانه متبوع خود ارائه و از کاهش نرخ بیکاری در کشور و تحقق یک میلیون شغل در سال 1402 خبر داد.
انتهای پیام/282/